Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2025

ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΣΤΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ

 

 


 

 

ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΣΤΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ 
 
Κείμενο :Απόστολος Κ. Αποστολάκης 
 
Ένα είναι το μάθημα της ιστορίας: «ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάμε και ποτέ δεν πρέπει να σιωπάμε»
Δεν ξεχνάμε λοιπόν τα έξι εκατομμύρια αφανισμένων Εβραίων από την ναζιστική φρίκη ,δεν σιωπάμε για την γενοκτονία στην Γάζα που δυστυχώς γίνεται από τους απόγονους των αδικοχαμένων παππούδων τους .
Η πρώτη φωτογραφία που απεικονίζει Αμερικανούς αξιωματικούς να παρακολουθούν έναν λιπόσαρκο κρατούμενο πιανίστα σε στρατόπεδο συγκέντρωσης είναι σίγουρα προπαγανδιστική, αλλά καθόλου δεν μειώνει την αξία της και τον πραγματικό συμβολισμό της .
Η αποψή μου ότι τραβήχτηκε για λόγους σκοπιμότητας ξεκινάει από το γεγονός ότι όλοι είναι ντυμένοι με καθαρά και σιδερωμένα ρούχα , άρα δεν είναι από κάποια μέρα απελευθέρωσης ναζιστικού στρατοπέδου όπου οι στρατιώτες έμπαιναν βρώμικοι και αξύριστοι όπως ήταν το φυσιολογικό . Ακόμα και ο σκελετωμένος πιανίστας φαίνεται ότι φοράει καθαρό παντελόνι αλλά χωρίς φανέλα η πουκάμισο ώστε να φαίνεται το σκελετωμένο σώμα του. Είναι ακόμα μία φωτογραφία που βοηθάει στην κατανόηση της ιστορίας .
Όταν ελευθερώθηκαν τα στρατόπεδα συγκέντρωσης από τα Σοβιετικά , Αμερικανικά και Βρετανικά στρατεύματα, βρέθηκαν εναπομείναντες μουσικοί κρατούμενοι οι οποίοι είχαν την τύχη να μην εξολοθρευθούν από τους πρώτους . Επέζησαν επειδή ήταν μουσικοί και το ναζιστικό καθεστώς τους χρησιμοποιούσε ποικιλοτρόπως για να προωθήσει τους σκοπούς του. 

 
Δεν ήταν κάτι ασυνήθιστο οι ύπαρξη ορχηστρών στα στρατόπεδα συγκέντρωσης .
Η μουσική χρησίμευε ως προπαγάνδα που εφαρμόζονταν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης και ακουγόταν από μεγάφωνα που αναμετέδιδαν σε όλη την επικρατειά τους .Όταν δεν υπήρχαν ορχήστρες από κρατούμενους, εξέπεμπαν τα γραμμόφωνα και τα ραδιόφωνα Τα μουσικά έργα βέβαια έπρεπε να είναι συνθετών που οι ναζί τους βάπτισαν σαν αντισημίτες. Ο πιο αγαπημένος τους ήταν ο Wagner.
Πάντα η μουσική συνοδεύονταν με λόγους ναζιστικής προπαγάνδας και με θριαμβευτικές ανακοινώσεις για τις νίκες του γερμανικού στρατού.
Το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Terezin προβαλλόταν ως παράδειγμα καλλιτεχνικής δημιουργίας και ήταν ιδιαίτερα προσεγμένο για να προβάλλεται σε οργανισμούς όπως ο Ερυθρός Σταυρός. Στο Terezin λειτουργούσαν σύνολα χορωδιών, μουσικής δωματίου ακόμα και σύνολα Jazz παρόλο που ο Χίτλερ και τα μεγαλοστελέχη του καθεστώτος την χαρακτήριζαν παρακμιακή .Αλλά παρακμιακή θεωρούσαν και την μουσική του Τσαικόφσκι μόνο από το γεγονός ότι ήταν Ρώσος στην καταγωγή .
Σε πολλά στρατόπεδα οι κρατούμενοι ήταν υποχρεωμένοι να τραγουδούν όλοι μαζί δυνατά και σωστά ακόμα και αν δεν είχαν μουσικά χαρίσματα 

 
Διηγείται ένας διασωθείς μουσικός
‘’’ Ήμασταν μια χορωδία δέκα χιλιάδων ανδρών. Ακόμα και σε φυσιολογικές συνθήκες, ακόμα και αν όλοι ήξεραν να τραγουδούν σωστά θα χρειάζονταν βδομάδες προβών. Κι επιπλέον (…) πώς θα πηγαίναμε κόντρα στους νόμους της ακουστικής; Ο χώρος είχε διαγώνιο περίπου 300 βήματα. Άρα οι φωνές των ανδρών από το μακρινότερο άκρο θα έφταναν στα αφτιά του διοικητή σχεδόν ένα δευτερόλεπτο αργότερα απ’ ό,τι αυτές των ανδρών που ήταν μπροστά. Αυτό θεωρούνταν απειθαρχία και αντιμετωπίζονταν με τιμωρίες ‘’’ 
 

 
Το 1960 ο Ιταλός τενόρος Emilio Jani αφηγήθηκε τις τραγικές εμπειρίες του από την κρατησή του στο Άουσβιτς δίδοντας τίτλο στην ιστορία του ‘’ Η Φωνή μου με έσωσε, Άουσβιτς 180046.’’
Το θέμα των μουσικών αιχμαλώτων ήταν αποσιωπημένο για το ευρύ κοινό εξαιτίας των πολιτικών εξελίξεων μετά τον πόλεμο . Η δυτική γερμανία ήταν στο πλευρό των δυτικών στην διάρκεια του ψυχρού πολέμου που ακολούθησε και ο ναζιστικός μηχανισμός ενσωματώθηκε σαν κάτι το φυσιολογικό στην διάδοχη πολιτική κατάσταση της Χριστιανοδημοκρατίας . ( θυμίζει την Ελλάδα των δοσιλόγων ) Παρόλα αυτά βρέθηκαν τολμηροί ειδικοί να πραγματοποιήσουν επιστημονικές μελέτες και έρευνες που όμως δημοσιεύτηκαν περισσότερο εκτός Γερμανίας.
Σημαντική συνεισφορά στην ιστορική έρευνα ήταν το ντοκιμαντέρ των Daniel Mann και Joseph Sargent PlAYING FOR TIME ying for Τime το σενάριο του οποίου βασίστηκε στο βιβλίο της Εβραίας τραγουδίστριας και πιανίστριας Fania Fenelon. 
 
 
 

 

 
''Ο διοικητής του στρατοπέδου Kramer ξέσπασε σε κλάματα όταν παίξαμε το Oνειροπόλημα του Schumann. O Kramer έριξε στους θαλάμους αερίων 24000 ανθρώπους. Όταν κουραζόταν από τη δουλειά του, ερχόταν σε μας και άκουγε Μουσική’. (Από συνέντευξη της F. Fenelon)''
Η τραγουδίστρια διασώθηκε από την φρίκη του Άουσβιτς και περιέγραψε τη ζωή της αλλά και πολλών άλλων γυναικών που σχημάτισαν μια από τις πολλές ορχήστρες του στρατοπέδου.
Σήμερα γνωρίζουμε πως τα στρατόπεδα των Mauthausen Auschwitz, , Dahaou, Buchenwald, Theresienstandt και σχεδόν όλα είχαν μουσικά σύνολα με δραστηριότητα και έχουν διασωθεί πολλές παρτιτούρες, φωτογραφίες και αρχεία. Πολλά στρατόπεδα είχαν τον δικό τους ύμνο που γράφτηκε με παρότρυνση των SS. Υπήρχε ένα είδος ανταγωνισμού μεταξύ των διοικούντων που πίστευαν ότι μπορούσαν να επηρεάσουν την εξέλιξη της καριέρας τους, αλλά και την παραγωγή στα εργοστάσια που βρίσκονταν μέσα στα στρατόπεδα
Οι μουσικοί όμως χρησιμοποιήθηκαν και για την ψυχαγωγία των αξιωματικών . Σε αυτή την περίπτωση οι ναζί υποκριτικά ξεχνούσαν την καταγωγή των Εβραίων και Τσιγγάνων που ήταν οι περισσότεροι μουσικοί . Ένα τέτοιο παράδειγμα παρακολουθήσαμε στην θαυμάσια βραβευμένη κινηματογραφική ταινία ‘’ Ο ΠΙΑΝΙΣΤΑΣ του Πολωνοαμερικανού σκηνοθέτη Ρομάν Πολάνσκι .
Πρόκειται για τη πραγματική ιστορία του Πολωνοεβραίου μουσικού Βλαντισλάβ Σπίλμαν που κατάφερε να διασωθεί χάρη στην τέχνη του αλλά και την αποστασιοποίηση του από την τραγωδία που έβλεπε γύρω του στο Γκέτο της Βαρσοβίας. 
 

 

Οι μουσικοί κρατούμενοι όμως δεν πρόσφεραν την μουσική τους μόνο στους δεσμώτες τους . Ερμήνευαν συνθέσεις διάσημων συνθετών και για τους συγκρατούμενους τους και τις περισσότερες φορές τραγούδια των πατρίδων τους .Άλλοι Πολωνικά ,άλλοι Ρώσικα άλλοι ,Τσέχικα ,αλλά και από επί μέρους περιοχές που κατάγονταν, ανεξάρτητα από ποιο κράτος προέρχονταν . Παράδειγμα οι δικοί μας Έλληνες Εβραίοι, τραγουδούσαν Ελληνικά και Σεφαραδίτικα ( Ισπανοεβραϊικα) τραγούδια (1)
Πηγές : holocaustmusic.ort.org. Η ιστορία της Lasker-Wallfisch στο The Last Musician of Auschwitz, ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε από το BBC 2 για την 80ή επέτειο της απελευθέρωσης του Άουσβιτς-Μπίρκεναου (και την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος) στις 27 Ιανουαρίου, Αρχείο δήμου Τρικκαίων ΠΟΠΗ ΦΙΡΤΙΝΙΔΟΥ,ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΟΡΑΣΤΑΚΚΗΣ,ΓΙΩΤΑ ΜΥΡΤΣΙΩΤΗ ,
............................................................................................................................
Αν σας άρεσε το αφιέρωμα ,κοινοποιήστε το και δηλώστε ακόλουθοι της σελίδας προκειμένου να ενημερώνεστε για κάθε νέα ανάρτηση καθώς και για την δραστηριότητα του συλλόγου
................................................................................................................................
Σημειώσεις 1: Η Βολιώτισσα υψίφωνος Μαριάντζελα Χατζησταματίου έπειτα από πολυετή έρευνα σε γραπτές και προφορικές μαρτυρίες επιζώντων Εβραίων, στο πλαίσιο ερευνητικού προγράμματος του Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης συγκέντρωσε δεκαέξι άγνωστα και ανέκδοτα τραγούδια, που είχαν γραφτεί την περίοδο 1942-1943 στα γκέτο της Θεσσαλονίκης και στα στρατόπεδα του Αουσβιτς από Έλληνες Εβραίους, Επτά από αυτά τα τραγούδια ακούστηκαν για πρώτη φορά την Κυριακή 28 Ιανουαρίου στη Θεσσαλονίκη, στις εκδηλώσεις για την Εθνική Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος.
2) Οι Τσιγγάνοι ερμήνευαν μουσικές από τις τοπικές παραδόσεις των χωρών τους αφού ήταν αυτοδίδακτοι και τις περισσότερες φορές δεν γνώριζαν ανάγνωση του σολφέζ  
 
3) Το κείμενο γράφτηκε με αφορμή την θαυμάσια έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο της πόλης, την οποία ο ΣΙΜΕΑ θα επισκεφτεί ομαδικά την ΚΥΡΙΑΚΉ στις 11 το πρωί . H έκθεση είναι αποτέλεσμα πολύχρονης έρευνας της Ομάδας Προφορικής Ιστορίας Βόλου
4) Στα Τρίκαλα ο Δήμος διοργάνωσε έκθεση το 1965 για το στρατόπεδο ΤΕΡΕΖΙΝ . Την επισκέφτηκαν χιλιάδες πολίτες

 

Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2025

ΜΝΗΜΗ ΤΡΕΝΟΥ

 


Η διήμερη δράση memo rail συνδιοργανώσαμε με την καθοριστική συμβολή της καλλιτεχνικής -ερευνητικής ομάδας artspirators σημείωσε μεγάλη επιτυχία .  Όλη η δραστηριότητα στον σύνδεσμό που ακολουθεί .

https://www.facebook.com/simea2016/posts/pfbid028dwYYPDkfz3bhVXwnWBkuffNB7HeVohqdEGmLFx3GfwJYpMdxCfhtFvMukGDqH1ul

Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2025

Η ΣΥΝΘΗΚΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΙΑΠΩΝΙΑΣ

 


 

https://www.facebook.com/simea2016/posts/pfbid0eqL1WrVnTu8ea6tDyctQfc638Xy24nCyQquH9qUMebGp5g4RKgkzcjZsc9WcBCtgl

 

 

Η συνθηκολόγηση της Ιαπωνίας

Κείμενο : Απόστολος Κ.Αποστολάκης

Όταν τον Ιούλιο του 1945 στο Πότσδαμ της ηττημένης Γερμανίας, οι νικητές σύμμαχοι συζητούσαν και αποφάσιζαν το μέλλον και το μοίρασμα της Ευρώπης, στην Ασία και συγκεκριμένα γύρω από την Ιαπωνία , μαίνονταν ακόμα αιματηρός πόλεμος . Εκατομμύρια οι νεκροί και σε εκείνη την πλευρά του πλανήτη ,θύματα του μιλιταριστικού Ιαπωνικού επεκτατισμού .Θύματα που δυστυχώς εδώ στην Ευρώπη πολύ λίγο υπολογίζουμε .Λίγοι γνωρίζουμε για τα απάνθρωπα πειράματα που έκαναν οι Ιάπωνες σε αιχμαλώτους και σε άμαχο πληθυσμό . 

 

 


                                                                    Πειράματα με καυστικά υγρά 

 

                                     Η ηγεσία των συμμάχων στο Πότσδαμ 
 

Οι σύμμαχοι μαζί με την Κίνα η οποία είχε πληρώσει με πολύ αίμα την Ιαπωνική κατοχική βαρβαρότητα από το 1931, καλούσαν τους Ιάπωνες να παραδοθούν άμεσα και χωρίς όρους. . Η Ιαπωνία η οποία διατηρούσε συμφωνία ουδετερότητας με την Σοβιετική Ένωση , της ζητούσε μέσω του πρεσβευτή της στην Μόσχα να αναλάβει ρόλο μεσολαβητή προκειμένου οι όροι παράδοσης να είναι πιο ευνοϊκοί.

Ενώ στην Ευρώπη στις 9 Μαΐου είχε υπογραφεί η άνευ όρων παράδοση της Γερμανίας ,στον Ειρηνικό Ωκεανό μαίνονταν πολύνεκρες μάχες. Μετά την απελευθέρωση των Φιλιππίνων την άνοιξη του 45 , οι Αμερικανοί και οι Βρετανοί πολεμούσαν επί Ιαπωνικού εδάφους . Η Ίβο Τζίμα στην αρχή και ή Οκινάουα στην συνέχεια έπεσαν . Από τους 117.000 Ιάπωνες που υπεράσπιζαν την Οκινάουα , περίπου 100.000 και άλλοι 40.000 άμαχοι σκοτώθηκαν.

Οι Αμερικανοί και οι Βρετανοί είχαν 12.855 νεκρούς. Η Οκινάουα στις 22 Ιουνίου 1945 πέρασε στα χέρια των συμμάχων.

 


                                                    Αιχμάλωτοι του Ιαπωνικού στρατού 

Στις 29 Ιουνίου, ο αρχηγός του Ιαπωνικού επιτελείου Μιτσούρου Ουσιζίμα και ο αρχηγός του επιτελείου του στρατού Στρατηγός Ιζάμου Κο, αφού πήραν με παραδοσιακό τρόπο το γεύμα τους , αυτοκτόνησαν τελετουργικά με χαρακίρι.

Άλλοι επτά βαθμοφόροι του επιτελείου αυτοκτόνησαν χρησιμοποιώντας τα πιστόλια τους. Ήταν η γνωστή ιδιαιτερότητα των Ιαπωνικών παραδόσεων, η οποία ερμηνεύονταν σαν πράξη ανάληψη ευθύνης και ένδειξη γενναιότητας.

Η Σοβιετική Ένωση εκπληρώνοντας τις συμφωνίες που είχε υποσχεθεί στους Αμερικανούς και Βρετανούς στις διασκέψεις της Τεχεράνης και Γιάλτας ,(ότι τρεις μήνες μετά την συνθηκολόγηση της Γερμανίας ), κήρυξε και αυτή τον πόλεμο κατά τις Ιαπωνίας προκειμένου να προλάβει να καταλάβει μέρος της Ματζουρίας και τα μεγάλα νησιά Κουρίλες και την μισή Σαχαλίνη που την κατείχαν οι Ιάπωνες από τον νικηφόρο πόλεμο του 1904-1905 

 

19 Αυγούστου 1945
Σενγιάνγκ, Κίνα.
Στο αρχηγείο του 1ου Άπω Ανατολικού Μετώπου, οι Στρατάρχες της Σοβιετικής Ένωσης Alexander Vasilevsky και Kirill Meretskov ανακρίνουν τον Αρχηγό Επιτελείου του Ιαπωνικού Στρατού Kwantung, Αντιστράτηγο Hikosaburo Hata

 

 

Τα γεγονότα είναι γνωστά και οι εξελίξεις ραγδαίες . Οι Αμερικανοί έριξαν το πρωί τη; 6ης Αυγούστου στην Χιροσίμα την πρώτη ατομική βόμβα με 140 χιλιάδες θύματα .

Στις 9 Αυγούστου το πρωί οι Σοβιετικοί εισέβαλαν στο κράτος μαριονέτα της Ιαπωνίας ΜΑΝΤΣΟΥΚΟ και λίγες ώρες αργότερα οι Αμερικανοί έριξαν και την δεύτερη ατομική βόμβα στο Ναγκασάκι με 70 χιλιάδες θύματα .

Ο πόλεμος δεν ήταν πια όπως τον γνώριζαν μέχρι τότε οι στρατιωτικοί. Με την ατομική βόμβα οι Αμερικανοί ήταν ακατανίκητοι .

Ο Ιάπωνας αυτοκράτορας Χιροχίτο διέταξε το ανώτατο συμβούλιο πολέμου να αποδεχτεί τους όρους παράδοσης, αλλά οι σκληροπυρηνικοί στρατηγοί δεν συμφώνησαν αμέσως . Έπρεπε να περάσουν κάποιες μέρες και μετά από ένα αποτυχημένο πραξικόπημα για να συνειδητοποιήσουν ότι ο πόλεμος είχε κριθεί .

Στις 15 Αυγούστου με ραδιοφωνικό του διάγγελμα ο αυτοκράτορας ανακοίνωσε τη συνθηκολόγηση της Ιαπωνίας στους συμμάχους , ωστόσο ο ίδιος δεν συμφωνούσε να υπογράψει σαν αρχηγός του Ιαπωνικού έθνους.

Στις 28 Αυγούστου ξεκίνησε η κατοχή της Ιαπωνίας υπό την ηγεσία του ανώτατου διοικητή των συμμαχικών δυνάμεων Ντάγκλας Μακάρθουρ ενώ η Σοβιετική Ένωση αρκέστηκε στα εδαφικά λάφυρα των λίγων ημερών του πολέμου.

Η τελετή συνθηκολόγησης πραγματοποιήθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου, στο κατάστρωμα του αμερικανικού θωρηκτού ΜΙΖΟΥΡΙ το οποίο ήταν ελλιμενισμένο στον κόλπο του ΤΟΚΥΟ . 

 


 

 

 

 

 
 


 

Εκ μέρους των νικητών υπέγραψαν οι Αμερικανός στρατηγός Macarthur και ο ναύαρχος Nimιτς,για τους Βρετανούς ο ναύαρχος Brus Fraser, για τους Γάλλους ο στρατηγός Philippe Leclerk de Hauteclocdue, για την Κίνα ο στρατηγός Χου Γιονγκτσανγκ, για την Σοβιετική ένωση, ο στρατηγός Κούσμα Ντερεβιάνκο 

 


 


 

                                                 Οι Ιάπωνες υπογράφουν συμβολικά όρθιοι 
 

Οκτώβριος 1945 .Ο στρατηγός Μακ Άρθουρ με τον αυτοκράτορα Χιροχίτο . Θα τολμούσε κάποιος Αμερικανός αξιωματούχος να φωτογραφηθεί με τον Χίτλερ αν δεν είχε αυτοκτονήσει ;






Εκ μέρους της Ιαπωνίας υπέγραψαν ο Υπουργός Εξωτερικών Μαμόρου Σιγκεμίτσου και ο Στρατηγός Ουμέζου Γιοσιτζίρο.

Με το σύμφωνο τερματίστηκαν οι μάχες σε ξηρά , θάλασσα και αέρα .Οι αυτοθυσία των ηρωικών καμικάζι δεν πρόσφερε πολλά στην πατρίδα τους .(1)

Η υπογραφή της συνθηκολόγησης είχε τελετουργικό χαρακτήρα . Ο Μάκ Άρθουρ φρόντισε να υπάρχουν 200 δημοσιογράφοι και αρκετοί Αμερικανοί και Βρετανοί αξιωματικοί που είχαν αιχμαλωτιστεί από τους Ιάπωνες στα πρώτα χρόνια του πολέμου .

Ο πόλεμος στην Ασία και στον Ειρηνικό όπου επικράτησαν τα πρώτα χρόνια του πολέμου οι Ιάπωνες, στοίχησε περίπου 25-30 εκατομμύρια θύματα κύρια Κινέζων ,αλλά και Κορεατών, Φιλιππινέζων και άλλων λαών της τότε Ινδοκίνας .Ακόμα και την Αυστραλία και ΝέαΖηλανδία βομβάρδιζαν οι Ιάπωνες.

Στην βόρειο Κίνα και Κορέα ο άμαχος πληθυσμός υπέστη την βάρβαρη γενοκτονία των Ιαπώνων μιλιταριστών

Δεν έχουν μελετηθεί στον βαθμό που έπρεπε τα εγκλήματα των Ιαπώνων , όπως έγινε με τα εγκλήματα του Ναζισμού –Φασισμού στην Ευρώπη .

Σωστά ο γνωστός ιστορικός Χάγκεν Φλάϊσερ επισημαίνει στο βιβλίο του ‘’Ο ΠΟΛΕΜΟΙ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ‘’ την παράλειψη αυτή .

Η κύρια αιτία ήταν η επικράτηση του Κομουνιστικού κόμματος στην Κίνα το οποίο από την αρχή αντιμετωπίστηκε από τους Αμερικανούς σαν εχθρικό . Ακολούθησε και ο πόλεμος της Κορέας όπου τα συμφέροντα των δυτικών συμμάχων εξυπηρετούνταν καλύτερα να δείχνουν τον νέο δράκο ( Κίνα), ξεχνώντας τα φοβερά εγκλήματα του παλιού διάβολου ( Ιαπωνία) ..Ο κύριος υπεύθυνος για εκατομμύρια θύματα, ο Ιάπωνας Χιροχίτο, συνέχισε να είναι αυτοκράτορας και να τιμάται σαν ημίθεος

Σημείωση :1 Καμικάζι σημαίνει ο παράτολμος . Εθελοντικά συμμετείχαν σε ομάδες αυτοκτονίας . Πιλότοι αεροπλάνων οδηγούσαν τα αεροπλάνα τους επάνω σε αντίπαλα πλοία με αποτέλεσμα να τα βυθίζουν και να σκοτώνουν εκατοντάδες ναύτες και αξιωματικούς

Πηγές : ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ BRITANICA ,ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ, WIKIPEDIA, Χάγκεν Φλάισερ ,

,Αφιερώματα εφημερίδων     



ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΣΤΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ

        ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΣΤΑ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ    Κείμενο :Απόστολος Κ. Αποστολάκης    Ένα είναι το μάθημα της ιστορίας: «ποτέ δεν πρέπει να ξ...