Η Βολιώτισσα Τερψιχόρη Βολοβίνη –Παπαστεφάνου
Από την νεολαία της ΕΠΟΝ ΒΟΛΟΥ στις μεγαλύτερες μουσικές αίθουσες του κόσμου
Τέτοιες μέρες πριν πέντε χρόνια έφυγε από την ζωή η πασίγνωστη μαέστρος Τερψιχόρη Παπαστεφάνου .
Την γνώρισε όλη η Ελλάδα στην δεκαετία του εξήντα μέσα από τις διασκευές για χορωδία σε τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη .
Η Ελλάδα την έμαθε σαν μία χαρισματική μουσικό που κατάγονταν από τα Τρίκαλα γιατί ήταν η μαέστρος της πιο δημοφιλούς τότε χορωδίας στην Ελλάδα .
Στην πραγματικότητα η Τερψιχόρη Παπαστεφάνου γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Βόλο όπου πήρε τα πρώτα μαθήματά στο πιάνο σε Ωδείο του Βόλου .
Στα νεανικά της χρόνια την βλέπουμε να συμμετέχει με το πατρικό της όνομα Βολοβίνη σε συναυλίες που οργάνωνε η ΕΠΟΝ Βόλου η οποία καλύπτονταν λόγω της παράνομης δράσης της από τον σύλλογο ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΙΑ ΝΕΩΝ ( Νίτσα Κολιού )
Μετά τον πόλεμο το 1947 συνέχισε τις σπουδές στο πιάνο και στα θεωρητικά στην Αθήνα στο Εθνικό Ωδείο με τον Μανώλη Καλομοίρη .
Το 1952 ο Μανώλης Καλομοίρης της πρότεινε να αναλάβει την διεύθυνση και αναδιοργάνωση παραρτήματος του Εθνικού Ωδείου στα Τρίκαλα .
Μέσα σε τρία χρόνια η νεαρή Τερψιχόρη δημιούργησε τρεις χορωδίες στην Θεσσαλική πόλη . Παιδική , εφηβική και ενηλίκων. Σύνολο 150 ατόμων .
Η φήμη των Τρικαλινών χορωδιών έφτασε σε όλη την Ελλάδα .
Η πρώτη εμφάνιση έγινε στο Παλλάς της Αθήνας τον Δεκέμβριο του 1955 και προκάλεσε ενθουσιασμό και διθυραμβικές κριτικές.
Κάποιοι μουσικοκριτικοί έγραψαν για «φως εκ Τρικάλων».
Το 1963, η Χορωδία Τρικάλων συνεργάστηκε με τον Μίκη Θεοδωράκη και διασκεύασε αρχικά τον Επιτάφιο του Ρίτσου για χορωδία. Ήταν η Τερψιχόρη Παπαστεφάνου που τόλμησε πρώτη να συμπράξει χορωδία με λαϊκή ορχήστρα. Από τους δυτικοσπουδαγμένους της λόγιας μουσικής αντιμετωπίστηκε με επιφύλαξη .
Υπήρξε η πρώτη που τόλμησε και μπόλιασε το έντεχνο ελληνικό τραγούδι σε χορωδιακή μορφή.
Η χορωδία Τρικάλων έγινε η πιο δημοφιλής στην Ελλάδα και άρχισε ηχογραφεί δίσκους πάνω σε τραγούδια του Μ. Θεοδωράκη, διασκευασμένα από την ίδια.
Ευτυχής συγκυρία που η νεολαία Λαμπράκη εκείνη την εποχή δημιούργησε πραγματική πολιτιστική έκρηξη στην Ελλάδα και μετέφερε μέσα από μεταφερόμενα πικάπ την μουσική του Θεοδωράκη και της Παπαστεφάνου στα καφενεία και τελευταίου χωριού .
Εν το μεταξύ είχε
παντρευτεί τον Τρικαλινό Λεωνίδα Παπαστεφάνου ο οποίος υπήρξε αγωνιστής της
Εθνικής Αντίστασης μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ. Ο συμβολαιογράφος σύζυγος
υπήρξε ο πιο πολύτιμος συμπαραστάτης της
«Ήταν ένα θαύμα κοιταγμένο πολύπλευρα», λέει η Τ.
Παπαστεφάνου, αναφερόμενη στην περίφημη, ιστορική -και καλλιτεχνικά
και κοινωνικοπολιτικά Χορωδία Τρικάλων. Στη μελαγχολική ατμόσφαιρα της
δεκαετίας του '50 στις θεσσαλικές πόλεις, για άτομα της δικής μου ευαισθησίας,
υπήρχαν δύο επιλογές» 'Η θα βούλιαζες μέσα στην κατάθλιψη και στην αδράνεια, ή
θα οπλιζόσουνα με δύναμη για κάτι δημιουργικό. Διαλέγοντας τη δεύτερη επιλογή,
δημιουργήθηκε με πολλή προσπάθεια το θαύμα της Χορωδίας Τρικάλων. Παράδειγμα
και ερέθισμα και για άλλες μικρές ή μεγάλες πόλεις. Με τις χορωδιακές μου
διασκευές στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη γεννήθηκε κάτι καινούριο. Η μεταφορά
του έντεχνου τραγουδιού σε χορωδιακή μορφή. Έτσι άρχισε ο μύθος της Χορωδίας
Τρικάλων».
Αυτά γράφει ίδια στο βιβλίο της «Ο μύθος μιας χορωδίας» (εκδόσεις «Προσκήνιο»):
Την πολιτιστική όμως άνοιξη εκείνης της εποχής την σταμάτησε η στρατιωτική χούντα του 67 με απαγόρευση κάθε μουσικού έργου του Μίκη Θεοδωράκη αλλά και άλλων μορφών τέχνης . ποίηση , γραπτός λόγος .κλπ
Η Τερψιχόρη βρίσκει διέξοδο και αρχίζει να μελοποιεί έργα μεγάλων μας ποιητών τα οποία ηχογράφησε μετά το 1974. Τα έργα της είναι: «Ελεύθεροι πολιορκημένοι» του Πάνου Παναγιωτούνη, «Αδούλωτη» της Έλλης Παπαδημητρίου, «Άσμα ασμάτων» σε μεταγραφή Γιώργου Σεφέρη, «Πρελούδια» ποιήματα του Νικηφόρου Βρεττάκου, «Πόλεμος και Ειρήνη» του Γιάννη Ρίτσου και ένα ορχηστρικό «Καϋμοί στη γειτονιά».
Παράλληλα έγραψε και δική της μουσική και τραγούδια με πιο αντιπροσωπευτικό κατά τη γνώμη μας το ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ. https://www.youtube.com/watch?v=KQJkU8VNkLY&t=15s σε ποίηση Νικηφόρου Βρετάκου.
Ο πολιτισμός της χώρας μας της οφείλει πολλά .
Εκτός από την μεγάλη μουσική παρακαταθήκη που μας κληρονόμησε, τα χνάρια της στην μουσική ακολούθησε και η κόρη της Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου πασίγνωστη πιανίστα με καριέρα στην Ελλάδα και το εξωτερικό .