Παρασκευή 19 Απριλίου 2024

ΣΑΚΚΟ και ΒΑΝΤΣΕΤΙ

 

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 9 Απριλίου 1927
 
 
 
 
κείμενο και επιλογή φωτογραφιών Απόστολος Κ.Αποστολάκης
 
Μετά από μαραθώνιο δικαστικών περιπετειών που κράτησαν έξι χρόνια , απαγγέλθηκε από Αμερικανικό δικαστήριο θανατική ποινή για τους αγωνιστές Νικόλα Σάκκο και Μπαρτολομέο Βαντσέττι .Ιταλικής καταγωγής και οι δύο, αγωνίζονταν μαχητικά για την κοινωνική δικαιοσύνη.
Ο Βαντσέτι που ήταν πιο δυναμικός είπε στους δικαστές ¨Με δικάζετε επειδή είμαι επαναστάτης και και πράγματι είμαι . Διώκομαι επειδή είμαι Ιταλός και πράγματι είμαι. Ενδιαφέρομαι περισσότερο για την οικογένειά μου και για τους αγαπημένους μου παρά για τον εαυτό μου. Αλλά είμαι πεπεισμένος πως έχω δίκιο και αν με εκτελέσετε δυο φορές, δυο φορές θα ξαναγεννηθώ και θα ξανακάνω πάλι τα ίδια ¨
Τσαγκάρης ο Σάκκο και Ιχθυοπώλης ο Βαντσέτι ,δεν είχαν φτάσει τα σαράντα όταν εκτελέστηκαν . Η εκτέλεση πραγματοποιήθηκε στις 23 Αυγούστου με την μέθοδο της ηλεκτρικής καρέκλας
Στα έξι χρόνια που κράτησαν οι δίκες, σε όλη την Αμερική και την Ευρώπη είχε οργανωθεί μεγάλο κίνημα συμπαράστασης το οποίο όμως δεν στάθηκε ικανό να σώσει τις ζωές των δύο αγωνιστών.
‘’ «Αυτός ο άνδρας, ( ο Βαντσέτι ) μπορεί να μην διέπραξε το έγκλημα που του αποδίδεται, είναι παρόλα αυτά ένοχος, επειδή είναι εχθρός των θεσμών μας» φέρεται να δήλωσε ο πρόεδρος του δικαστηρίου προς τους ενόρκους κατά τη διάρκεια της δίκης ΄΄
Το πνεύμα της Αμερικανού δικαστή μιμήθηκε ο Ελευθέριος Βενιζέλος το 1929 με το περίφημο ιδιώνυμο (1). Δικάζονταν δηλαδή οι ιδέες και όχι μόνο οι πράξεις
Η ζωή τους έγινε κιν. ταινία από τον Τζουλιάνο Μοντάλντο που γνώρισε τεράστια επιτυχία, το δε τραγούδι της πασίγνωστης Τζόαν Μπαέζ τραγουδιέται ακόμα.
1) Ο όρος αναφέρεται στο «ιδιώνυμο» αδίκημα όπως περιγράφεται στον νόμο N.4229/24 Ιουλίου 1929 μετά από πρόταση της κυβέρνησης Βενιζέλου. Ο τίτλος του νόμου ήταν «Περί των μέτρων ασφαλείας του κοινωνικού καθεστώτος και προστασίας των ελευθεριών των πολιτών». Βικιπαίδεια
ΥΓ Το 1977 ο τότε κυβερνήτης της Μασσαχουσέτης Μά'ι'κλ Δουκάκης ( ελληνικής καταγωγής ) αποκατέστησε την αλήθεια ,αναγνωρίζοντας την δικαστική πλάνη .Ονόμασε την 23η Αυγούστου 1977, ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΗΣ ΣΑΚΚΟ και ΒΑΝΤΣΕΤΙ 
 

 

 


ΤΑΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΑΚΗΣ

  ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ   1944     80 χρόνια από τον θάνατο του δημοκράτη αγωνιστή, δημοσιογράφου και λόγιου Τάκη Οικονομάκη (1886-1944)   ...